Brave: internet zonder advertenties
Brave
Brave is een nieuw soort browser die het huidige verdienmodel van veel websites drastisch kan gaan veranderen. De browser is een relatief nieuw project van Brendan Eich, de bedenker van de JavaScript programmeertaal en voormalig CEO van Mozilla. Brave blokkeert advertenties en stelt websites in staat om inkomsten te generen door automatisch microbetalingen van gebruikers te ontvangen.
Het probleem
Er zijn veel websites die geen geld verdienen aan de verkoop van een product, maar wel een duidelijke meerwaarde hebben voor bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan nieuwswebsites (tweakers), videowebsites (youtube) en social media (facebook). Voor veel van deze websites is het lastig om geld te verdienen, omdat zij content leveren voor de gebruikers waar geen directe betaling tegenover staat. Deze websites verdienen dan ook vaak geld via advertenties: zij tonen advertenties van derde partijen op hun website en ontvangen een kleine vergoeding per view of click.
Dit business model is eigenlijk nadelig voor beide partijen: de website wordt gedwongen om (vaak) vervelende advertenties te tonen, welke afbreuk doen aan het imago van de website, én de gebruiker heeft een minder prettige ervaring door hinderende advertenties. Als gevolg zijn veel gebruikers adblockers gaan toepassen. Een adblocker is een extensie voor een browser die advertenties blokkeert, waardoor de gebruiker er geen last van heeft. Nadelig aan deze aanpak is dat het ook de websites van hun inkomstenbron berooft: zij krijgen immers alleen betaald wanneer een advertentie daadwerkelijk getoond wordt.
Nieuw verdienmodel
Bitcoin maakt een nieuw verdienmodel mogelijk, doordat betalingen rechtstreeks tussen twee partijen plaatsvinden en kleine betalingen mogelijk worden (zodra lightning af is). Brave maakt gebruik van deze functionaliteit door een bitcoinwallet in te bouwen in de browser, waardoor een gebruiker zijn saldo in de browser kan opladen met bitcoin. Vervolgens kan de gebruiker de keus maken welke websites kleine betalingen mogen ontvangen (denk aan bedragen minder dan één tiende eurocent) en kan de browser deze automatisch versturen op basis van hoeveel tijd de gebruiker op een website besteedt.
Dit heeft als voordeel voor de gebruiker dat er geen vervelende advertenties meer getoond worden, de gebruiker niet meerdere accounts bij verschillende websites aan hoeft te houden om betaalde content te zien, de gebruiker de optie heeft om de websites die hij/zij het meest waardeert te steunen, websites sneller laden en veiliger zijn. Zo is de ervaring van de gebruiker prettiger en, afhankelijk van de hoeveelheid betaalde content waarvoor de gebruiker nu betaalt, ook goedkoper. Tegelijkertijd hebben websites een goed verdienmodel: rechtstreeks kleine betalingen ontvangen van de gebruikers.
Lees hier meer over Brave.