Onderzoeken: Eén op de vijf gebruikte digitale valuta, vooral millennials en vaak toekomstgericht
Eén op de vijf Amerikaanse volwassenen heeft een cryptovaluta zoals bitcoin gebruikt of erin geïnvesteerd en in Europa iets minder. Bijna de helft investeerde vorig jaar voor het eerst. Vooral onder millennials is cryptovaluta populair en een aanzienlijk deel van investeert voor de lange termijn of als onderdeel van pensioenplannen. Dat blijkt uit drie verschillende onderzoeken.
NBC News: één op de vijf
NBC News voerde onlangs een enquête uit over de adoptie van bitcoin en andere cryptovaluta onder de Amerikaanse bevolking. Daaruit bleek dat 21% van de 1000 ondervraagde Amerikanen ten minste één keer een cryptovaluta heeft gebruikt of erin heeft geïnvesteerd.
Vooral onder jongvolwassenen van 18 tot 34 jaar blijken bitcoin en andere cryptovaluta's populair: 42% gaf aan dat ze het hebben gebruikt of ermee hebben gehandeld. Het allerhoogst scoorden jonge mannen tussen de 18 en 49 jaar. Ongeveer de helft van hen heeft 'iets' met bitcoin of een andere cryptovaluta gedaan. Ook de zwarte bevolking loopt volgens de enquête voorop: 40% van hen heeft het gebruikt of ermee gehandeld.
Ondanks de hoge adoptiegraad zijn de meningen over bitcoin en cryptovaluta nog altijd verdeeld. Zo'n 19% van de ondervraagden ziet bitcoin en cryptovaluta in een positief daglicht, terwijl 25% er een negatieve mening op na houdt. De overige 56% heeft geen uitsproken mening of weet het nog niet.
Global State of Crypto: explosieve toename in adoptie
Recentelijk voerde ook de bitcoinexchange Gemini onderzoek uit onder bijna 30.000 mensen verspreid over 20 landen. De resultaten publiceerden zij in het rapport Global State of Crypto 2022. Dat onderzoek schat het percentage bitcoin- en cryptobezitters in de VS vergelijkbaar in op 20%. In Europa ligt het percentage op 17% en wereldwijd op 23%. Het gros van hen zijn mannen en ongeveer één derde is vrouw.
Minder ontwikkelde landen en landen waar hoge inflatie heerst scoren veel hoger. In Indonesië en Brazilië gaven 41% van de respondenten aan dat ze een cryptovaluta bezitten en in Singapore en de Verenigde Arabische Emiraten liggen de percentages op 30% en 35%.
Ongeveer de helft van alle ondervraagden is 'crypto curious' en overweegt om in de komende 12 maanden iets aan te schaffen. Bijzonder is dat de nieuwsgierigheid onder vrouwen (47%) is toegenomen en inmiddels bijna even groot is als onder mannen (53%).
Vorig jaar steeg de adoptie explosief. Maar liefst 41% van alle bitcoin- en crypto-eigenaren gaven aan dat ze in 2021 hun eerste investering hebben gedaan. In de VS was dat voor 44% van de ondervraagden het geval en in Europa voor 40%.
Ook dit onderzoek wijst op een toename in de adoptie onder de zwarte bevolking: van 9% naar 17%. Bijna een verdubbeling, maar desondanks lager dan de resultaten van NBC News.
Bijna de helft (46%) van de respondenten in Zuid-Amerika en Afrika zien een investering in bitcoin als een manier om zich te beschermen tegen inflatie. Meer dan de helft van de respondenten uit deze continenten beschouwen bitcoin en cryptovaluta als 'de toekomst van geld'. Voor ondervraagden in de VS (16%) en Europa (15%) speelt inflatie veel minder een rol en ziet slechts 19% en 21% bitcoin als de toekomst van geld.
Van alle respondenten wereldwijd gaf 79% aan dat ze hun investering hebben gedaan voor de langere termijn.
Investopedia: millennial pensioenplannen
Resultaten uit een enquête van Investopedia sluiten op de andere onderzoeken aan. Ook hieruit blijkt dat bitcoin en cryptovaluta's het meest populair zijn onder jonge volwassenen.
Zo gaf 38% van de millennial-generatie aan te hebben geïnvesteerd in bitcoin of een andere cryptovaluta, waarmee het de meest populaire soort investering is onder deze generatie. Van Generatie X investeerde 28% in bitcoin of een andere cryptovaluta en van de Gen Z jongvolwassenen ligt het percentage op 23%. Van de babyboomer-generatie bezit slechts 6% een cryptovaluta.
Millennials schatten hun kennis over bitcoin en cryptovaluta ook het hoogst in: 41% van hen zegt een bovengemiddelde kennis te hebben en 39% is in staat om het uit te leggen aan een ander. Van Generatie X en Gen Z denken 29% en 30% dat ze bovengemiddelde bitcoinkennis hebben. Onder de babyboomers gaf 8% aan het te begrijpen.
Opmerkelijk is dat 28% van de millennials en 20% van Generatie X hun investering in bitcoin of cryptovaluta beschouwt als onderdeel van hun pensioenplannen. Van de Gen Z jongvolwassenen geldt dat voor 17% van de respondenten en van de babyboomers voor 5%.
Rabobank en Nibud onderzochten enkele maanden geleden de Nederlandse markt en ontdekten dat 27% van de ondervraagde jongvolwassenen een cryptovaluta zoals bitcoin bezit. Uit ander onderzoek bleek dat de meeste millennial miljonairs een cryptovaluta bezitten.