BL3P verificatie
BL3P is de bitcoin exchange van Bitonic. Als je regelmatig wil handelen in bitcoin, dan kan je dat op dit handelsplatform doen.
Om te handelen in bitcoin op de exchange BL3P is het nodig om een
account aan te maken. Onderdeel van dat proces is een wettelijk verplichte
verificatie, waarbij je identificerende documenten moet aanleveren.
Account aanmaken
Om een account aan te maken ga je naar de website www.bl3p.eu en druk je op de knop 'Aanmelden'. Vervolgens geef je een gebruikersnaam op, vul je jouw e-mailadres in en kies je een wachtwoord.
Vanwege veiligheidsredenen is een sterk wachtwoord verplicht. Gebruik tenminste 8 gemixte letters, hoofdletters, cijfers en/of vreemde tekens of kies een (gemakkelijker te onthouden) wachtwoordzin met daarin willekeurige woorden, bij voorkeur aangevuld met cijfers of andere tekens.
Selecteer vervolgens in welk land je woont en of je een particulier of
zakelijk account wil aanmaken.
Lees ook de voorwaarden! Veel
mensen zijn geneigd dat over te slaan, maar
Bitcoin werkt misschien anders dan je gewend bent en wij raden aan om de
voorwaarden wel door te nemen. Plaats een vinkje in het vakje
als je akkoord gaat.
Druk daarna op 'Verstuur' om je account aan te maken. Je ontvangt nu een e-mail op het opgegeven e-mailadres met een link waarop je kan klikken om jouw account te activeren.
Verificatie
Voordat je geld kan storten en handelen is het vanwege wetgeving verplicht
een verificatieproces te doorlopen. Daarbij wordt je identiteit, je
bankrekening en je vestigingslocatie geverifieerd. In uitzonderlijke
gevallen, of als je een hoog transactieniveau aangeeft, wordt daarnaast om
aanvullende informatie gevraagd.
Klik op het menu-item 'Verifiëren' om het verificatieproces te starten. Vul vervolgens de gevraagde informatie in in de daarvoor bedoelde velden. Als het onduidelijk is kan je in sommige gevallen op de vraagteken-symbolen klikken voor een extra toelichting. Let op dat je informatie invult die overeenkomt met wat er op officiële documenten staat! Hierna word je namelijk ter verificatie gevraagd om een aantal documenten te uploaden.
Als je alles hebt ingevuld kan direct doorgaan en klikken op 'Volgende
stap' om de documenten te uploaden. Je kan ook kiezen om de ingevoerde
gegevens eerst op te slaan, om later via het menu-item 'Verifieren' het
proces te vervolgen.
Documenten uploaden
Het scherm 'Verifiëren' toont nu welke documenten je moet aanleveren om het
verificatieproces te voltooien.
Je mag verschillende soorten documenten aanleveren.
Klik op de knoppen 'Upload
vereist' voor een toelichting over welke documenten zijn toegestaan. In het
scherm dat opent tref je ook de mogelijkheid om het document te uploaden.
Je mag een kopie van een document opsturen, maar een scherpe foto volstaat
ook.
Werk de lijst af en upload bij iedere stap de gevraagde documentatie. Zodra
je alle documenten hebt geüpload verschijnt onderaan een knop 'Klaar'.
Wanneer je daarop drukt worden de documenten verstuurd om door een
compliance-medewerker te worden gecontroleerd. Dit kan even duren, maar
gebeurt meestal binnen een dag.
Zodra de documenten zijn goedgekeurd ontvang je daarover een e-mail en is
het verificatieproces afgerond.
Mochten er documenten zijn afgekeurd ontvang je daarover ook een bericht
met instructies.
Beveiligen
Via het menu-item 'Beveiligen' kan je de beveiliging van je account verbeteren. We raden aan om in ieder geval de mogelijkheden op deze pagina te bekijken.
Tweefactorauthenticatie betekent dat je bij het inloggen naast het invullen van een wachtwoord ook op een tweede manier bevestigd. Standaard staat datingesteld op een e-mail verificatiecode voor inlogpogingen vanaf een nieuw IP-adres. Je kan echter ook kiezen om deze extra controle bij álle inlogpogingen uit te voeren.
Eventueel kan je de veiligheid verbeteren door Google Authenticator
te gebruiken. Dat is een app die je op een mobiele telefoon kan installeren. Het is in principe veiliger dan via e-mail, maar het
vereist wel enige discipline en eigen verantwoordelijkheid. Je moet
namelijk behalve de authenticator code van BL3P ook de herstelzin van
Google Authenticator zelf goed opslaan. Die herstelzin krijg je eenmalig
bij het installeren van de app en als je die niet hebt opgeslagen kan
Google je er niet aan helpen. Mocht je ooit overstappen naar een andere
telefoon, dan heb je zowel de herstelzin én de BL3P authenticator code
nodig om jouw Google Authenticator op de nieuwe telefoon te herstellen.
Klinkt dat ingewikkeld? Dan is de standaard methode via e-mail misschien
meer geschikt.
Voor opnames staat tweefactorauthenticatie altijd aan. Standaard staat dat ingesteld op e-mail, maar eventueel kan je ook hierbij kiezen om Google Authenticator te gebruiken.
Voor aanvullende veiligheidstips raden we aan de beveiligingsrichtlijnen van BL3P te bekijken.
Klaar
Je bent nu klaar om te handelen op BL3P. Om je daarmee op weg te helpen hebben we ook een gids 'Handelen op BL3P' geschreven.