Finfluencers: hypecoins en technische analyse als verdienmodel

Pas op voor 'finfluencers': social media influencers die zich voordoen als financieel of crypto-expert. Vaak zijn hun 'gouden tips' en technische analyses weinig meer dan sensatiezucht gericht op het bereiken van een zo groot mogelijk publiek, want daar ligt hun verdienmodel. Laat je dus niet gek maken.

Finfluencers spelen in op het gebrek aan kennis. Vaak presenteren ze zich als ervaren en succesvolle belegger of crypto-expert, die de geheimen van de markt hebben ontrafeld en daaraan goed verdienen. 

Via video's en social media posts delen zij dagelijks tips over nieuwe investeringsmogelijkheden en technische analyses, wat vaak neerkomt op het tekenen van lijnen en driehoeken op prijsgrafieken, al dan niet aangevuld met enkele vaktermen.

Echte handelsexperts, die daadwerkelijk hun geld verdienen met beleggen, zijn echter zeldzaam en hebben meestal geen tijd noch behoefte om dagelijks op social media hun vakgeheimen prijs te geven. 

Views & clicks

Finfluencers verdienen aan de views en clicks. Ze spelen daarbij in op het kennisgebrek en gebruiken sensatie om een zo groot mogelijk publiek te bereiken.

Daarom brengen zij bijna dagelijks 'breaking' nieuws, nieuwe prijsvoorspellingen of sensationele investeringsmogelijkheden onder de aandacht. Meestal vertellen zij daarbij over hun eigen successen.

Mensen die op zoek zijn naar informatie en houvast vallen zo nietsvermoedend ten prooi aan influencers die vooral bezig zijn met zelfverrijking, in plaats van het helpen van anderen.

Bitonic app: de eenvoudigste manier om bitcoin te kopen, verkopen of bewaren. Alles op één plek.

Hypecoins

En hoe groter het bereik van de influencer, hoe meer de verdiensten zijn. Dat levert ten eerste meer views en clicks op, maar ook straalt het meer betrouwbaarheid en succes uit, waardoor een sneeuwbaleffect kan ontstaan.

Sommige influencers gebruiken hun bereik ook als verdienmodel, door zich te laten betalen om via hun kanalen promotie te maken. Daar zijn zij niet altijd transparant over. Een vermeende 'gouden tip' over een nieuwe token blijkt dan feitelijk geen tip maar verhulde reclame, waarbij het bereik van de influencer bepalend is voor de verdiensten.

Soms vindt de betaling in de desbetreffende token plaats. Daardoor raken influencers extra gemotiveerd om het project te promoten, omdat ze direct profiteren van de eventuele koersstijging van de tokens. 

Wanneer de koers uiteindelijk weer instort, omdat er behalve marketing geen sprake is van enige waarde, blijven investeerders die het advies opvolgden achter met waardeloze tokens en is de pump & dump compleet. 

Illegaal

Het probleem van finfluencers is gebrek aan echte expertise en een belangenverstrengeling die inherent is aan hun verdienmodel. Hun analyses zijn vaak oppervlakkig en gericht op de belofte van snelle winsten, in plaats van duurzame investeringen. Mensen die op zoek zijn naar betrouwbare informatie lopen daardoor het risico geld te verliezen als gevolg van deze onbetrouwbare bronnen.

Veel finfluencers overtreden daarbij bovendien de wet. Het is namelijk niet toegestaan om persoonlijk financieel advies te verschaffen zonder de benodigde vergunningen en ook voor algemene beleggingsaanbevelingen gelden regels. Dat veel finfluencers zich proberen in te dekken door te vermelden dat hun opmerkingen geen financieel advies zijn, doet daar niet aan af.

Overheid

Vanuit de overheid is dan ook steeds meer aandacht voor finfluencers. Zo lanceerde het Ministerie van Financiën eind 2022 de campagne 'Slim in Crypto', waarin het waarschuwde voor de risico's en misleidende informatie op social media.

Ook toezichthouders treden steeds vaker op. Recentelijk ontving een finfluencer een boete van €620.000 van het AFM, omdat de finfluencer promotie maakte voor een illegale vermogensbeheerder en daarvoor een commissie van 10% ontving.  

Laat je niet gek maken

Bitonic, het oudste bitcoinbedrijf van Nederland, zette zich vorig jaar af tegen de misleiding van hypecoins en finfluencers met de marketingcampagne 'Laat je niet gek maken'. Bitonic is één van de weinige 'bitcoin-only' bedrijven op de Nederlandse markt.


Hoe herken je oplichting met bitcoin? Dat lees je hier.

Belangrijke thema’s in dit artikel. Klik op een thema en ontdek meer.