Facebook moet nepadvertenties John de Mol weren

In een rechtszaak tussen John de Mol en Facebook heeft de rechter Facebook opgedragen op te treden tegen de frauduleuze bitcoin advertenties waarin mediaondernemer John de Mol zogenaamd bitcoins en andere cryptovaluta als investeringen aanprijst. Ook moet Facebook gegevens prijsgeven over de identiteit van de partij(en) die achter de misleidende advertentie zit(ten

De uitspraak is een gevolg van een rechtszaak die John de Mol aanspande tegen Facebook omdat zijn naam en beeltenis maandenlang zonder toestemming zijn gebruikt bij advertenties op Facebook.

De advertenties bleken bovendien geplaatst door oplichters. Slachtoffers die op de advertenties ingingen kregen géén bitcoins en zagen hun geld nooit meer terug. De oplichters verantwoordelijk voor de nep-advertenties zouden op deze manier ten minste €1,7 miljoen euro afhandig hebben gemaakt.

Facebook verwijderde na langdurig aandringen uiteindelijk de advertenties, maar De Mol eiste via een gerechtelijke procedure dat het Facebook verboden zou worden om de frauduleuze advertenties toe te staan. Daarnaast eiste hij dat Facebook verplicht zou worden om gegevens van de frauduleuze adverteerders met hem te delen en hen "voor altijd" van Facebook en Instagram te verbannen.

De rechtbank gaf De Mol grotendeels gelijk en oordeelde dat Facebook tegen de nep-advertenties moet optreden. Ook moet het identificerende gegevens van de frauduleuze adverteerders aan De Mol verstrekken. De eis om de oplichters voor altijd van Facebook en Instagram te weren werd echter niet ingewilligd. Dat was volgens de rechter te verstrekkend.

Bitcoin gerelateerde oplichting

Nederland wordt al enige tijd overspoeld door oplichters die met behulp van misleidende advertenties slachtoffers geld afhandig proberen te maken. Daarvoor gebruiken de oplichters vaak de identiteit van een bekende Nederlander. Op die manier winnen de oplichters vertrouwen en overtuigen zij slachtoffers bitcoins naar hen over te maken.

Behalve John De Mol zijn er ook nep-advertenties opgedoken waarbij de identiteit van andere bekende Nederlanders werd misbruikt. Zo zijn er onder andere nep-advertenties ontdekt met beeltenissen van Jort Kelder, Humberto Tan, Marco Borsato, Alexander Klöpping en Eva Jinek.

Oplichting met én zonder BN'ers

Bekende Nederlanders worden vaak bij bitcoin gerelateerde oplichting ingezet, maar lang niet altijd. Er zijn namelijk ook veel oplichters die op andere manieren vertrouwen proberen te winnen, bijvoorbeeld met behulp van een professioneel uitziende website of door zich voor te doen als (beleggings)expert.

Vaak betreft het in deze gevallen 'brokers' of investeringsmaatschappijen die beweren bitcoins namens klanten te herbeleggen en daarmee grote winsten te behalen. Wanneer slachtoffers in hun account op de websites van de oplichters inloggen lijkt die belofte ook waar te zijn. Later blijkt echter dat de getallen op de website betekenisloos zijn en dat het geld van het slachtoffer allang is verdwenen. Klik hier om meer over deze vormen van oplichting te lezen.


Belangrijke thema’s in dit artikel. Klik op een thema en ontdek meer.